همنشینی آب، گیاه و نظرگاه، به دنبال کهن الگوی باغ ایرانی
نویسندگان
چکیده
علی رغم مطالعات بسیار در مورد باغ ایرانی و وجوه مختلف آن خصوصاً در دهه های اخیر، ابعاد ناشناخته و مورد اختلاف در باب دلایل شکل گیری و هندسه باغ بسیار زیاد است. در این بین الگوی چهارباغ، که باغ را حاصل دو محور متعامد با وجود کوشکی در محل تقاطع می داند، با استناد به برخی شواهد چون نقوش برجسته چلیپایی و توصیف از بهشتی که آدم ابوالبشر از آن رانده شده است، به عنوان کهن الگوی باغ ایرانی معرفی شده است. در سال های اخیر این تفکر توسط برخی از محققین مورد نقد قرار گرفته است. در واقع، وجود الگوهای مختلف برای یک پدیده مانند باغ ایرانی نشان از ناتوانی پاسخگویی یک الگوی شکلی ثابت برای آن پدیده است، لذا شایسته است تلاش ها در جهت کشف الگوی پنهانی باشد که بتواند انواع گونه های شکلی را تولید نماید. مقاله با سوال از چگونگی شکل گیری رابطه انسان، آب و درخت در باغ ایرانی به دنبال یافتن کهن الگویی برای باغ ایرانی است که توجیه کننده انواع فرم های توسعه یافته باغ ایرانی نیز باشد. هدف غایی این نوشتار به دنبال معرفی الگوی پنهان باغ ایرانی از ورای بررسی رابطه انسان، آب و درخت در نمونه ها و فرم های متنوع باغ ایرانی است. نتایج تفحص در عناصر باغ ایرانی، نحوه استفاده از فضاهای آن و زیبایی شناسی خاص ایرانی، حاکی از وجود و تکرار الگوی سه گانه آب، گیاه و نظرگاه در باغ ایرانی است که تلاش در همه گونه های کالبدی بهره مندی از منظر آب و گیاه، به عنوان مهمترین عناصر طبیعی، از روی مکانی به عنوان نظرگاه است.
منابع مشابه
همنشینی آب، گیاه و نظرگاه، به دنبال کهنالگوی باغ ایرانی
علیرغم مطالعات بسیار در مورد باغ ایرانی و وجوه مختلف آن خصوصاً در دهههای اخیر، ابعاد ناشناخته و مورد اختلاف در باب دلایل شکلگیری و هندسه باغ بسیار زیاد است. در این بین الگوی چهارباغ، که باغ را حاصل دو محور متعامد با وجود کوشکی در محل تقاطع میداند، با استناد به برخی شواهد چون نقوش برجسته چلیپایی و توصیف از بهشتی که آدم ابوالبشر از آن رانده شدهاست، به عنوان کهن الگوی باغ ایرانی معرفی شدهاست....
متن کامل"نظرگاه"1 عنصر اصلی تصویر شده از باغ در نگارههای نمایشدهنده باغ ایرانی
باغ و باغسازی متضمن معانی بسیاری در فرهنگ ایرانی است، بهطوریکه عالم ایرانی همواره آکنده از مظاهر باغ و طبیعت بوده است. باغ ایرانی را میتوان زیباترین محصول منتج از اصول زیباییشناسی و طبیعتگرایی فرهنگ ایرانی دانست که مفهوم آن در بسیاری از هنرهای این سرزمین نظیر سفالینه، کاشیکاری، قالیبافی، موسیقی، شعر، ادب فارسی و نگارگری متجلی شده است. از این میان هنر نگارگری یکی از مهمترین جولانگاههای ...
متن کاملپارک شهری با الگوی باغ ایرانی
در بسیاری از شهرهای امروزی، فضاهایی تحت عنوان باغ، پارک، فضای سبز و ... ایجاد میشود که طراحی و اجرای آنها معمولاً با شیوههای سلیقهای و بدون بهرهمندی از یک مبانی نظری در عرصه باغسازی صورت میگیرد. دقت در نمونة بوستانها و پارکهای معاصر این نکته را روشن میکند که جامعه ایران به عنوان تمدنی که خود ایجادکنندة باغ و دارای یکی از سبکهای مهم باغسازی در جهان است، فاقد روشی جدید برای طراحی باغ و ...
متن کاملالگوی همنشینی دبستانها و بوستانها
کیفیت و اندازه فضای باز دبستانها مهم است، اما تعداد قابل توجهی از دبستانها در ایران حیاط کوچکی دارند. از سوی دیگر تعدادی از بوستانهای محله ای در روزهای کاری هفته در سال تحصیلی، مخاطبان کمی دارند. لذا تامین مناسبتر فضای باز دبستانها و استفاده بهینه از بوستانهای محلی برای هم افزایی توامان مورد سوال است. روش تحقیق از باب هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی-تحلیلی بر مبنای مطالعات کتابخانه ...
متن کاملکهن الگوی شهر پردیسی و انواع و نمودهای آن در فرهنگ ایرانی و ادبیات کهن فارسی
یکی از کهن الگوهای مشترک در همة فرهنگهای بشری که جلوه هایی نزدیک به هم در اساطیر، ادیان و متون ادبی اقوام مختلف بشر دارد، "کهن الگوی شهر پردیسی" است که تصویری خیالی برگرفته از خاطرة ازلی انسان از بهشت است و آرزوی تحقق جهانی با شرایط بهتر و آرمانی، مهم ترین مضمون آن به شمار می رود. از نمودهای اصلی این کهن الگو در فرهنگهای بشری، اعتقاد به شهر آرمانی است که جلوه ای ادبی را در میان انواع مختلف ادبی...
متن کاملجهانبینی ایرانیان و شکلگیری الگوی محوری باغ ایرانی
باغ ایرانی به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای تمدن ایرانی در جهان، بازتابی از جهانبینی ایرانیان است. سالهاست پژوهشگران متعدد ایرانی و خارجی به دنبال یافتن الگو یا کهنالگویی برای باغ ایرانی هستند. برای مدتها الگوی «چهارباغ» به عنوان الگوی باغ ایرانی در جهان معرفی شده بود؛ الگویی هندسی که با تمسّک به جهانبینی چهاربخشی کتب کهن به دنبال انطباق آن با الگو و جهانبینی ایرانیان و بهشت موعود به وی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
منظرجلد ۷، شماره ۳۳، صفحات ۴۸-۵۵
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023